Мамењето со вештачка интелигенција во образованието

Во ерата на AI четботови, учениците и студентите имаат неограничен пристап до напредни виртуелни асистенти како ChatGPT. Сепак, иако овие технолошки чуда нудат невидена помош, тие се далеку од сигурни.

mamenje so ai

Илустрација: Л.Т.

Една неодамнешна статија на Fast Company ја нагласува распространетоста на „халуцинации“ во одговорите на четботовите, при што истражувањата покажуваат дека еден од пет цитати генерирани од GPT-4 е фиктивен. Оваа несигурност во одговорите на четботовите предизвика загрижувачки тренд во образовниот сектор.

Огласување на есеи генерирани од вештачка интелигенција на TikTok и Meta     

Поединци и групи кои пишуваат школски проекти за ученици или универзитетски работи за студенти  (анг. essay mills), долго време се познати по креирање на академски содржини во замена за хонорар. Сепак, нивните активности сега имаат и нови размери, бидејќи почнаа да промовираат спој на вештачка интелигенција и човечка работа, заобиколувајќи ја можноста да се утврди дека содржината не е оригинална работа.

Изненадувачките податоци од неодамнешната анализа објавена на отворената платформа ArXiv откриваат дека овие essay mills активно бараат клиенти на социјалните мрежи како што се TikTok и Meta, и покрај тоа што ваквите активности се нелегални во многу земји.

Мајкл Веил, вонреден професор по технолошко право на Универзитетскиот колеџ во Лондон и еден од авторите на студијата, ја подигна свеста за нелегалните активности на овие платформи кои без проблем ги рекламираат таквите услуги. Тој забележува:

image-1

Платформите како TikTok и Meta прават кривично дело со рекламирање на овие системи бидејќи законите на повеќето земји содржат експлицитни кривични одредби за овој вид на рекламирање.

Професорот Вејл дошол до откритието додека ги испитувал архивите на реклами на TikTok и на мрежите на компанијата Meta, повикувајќи се на Законот за дигитални услуги на ЕУ, кој има за цел да ја зголеми транспарентноста во рекламирањето на водечките технолошки платформи.

Зошто е тоа проблем? 

Рекламите за кои станува збор ги купија различни компании кои нудат низа услуги за пишување есеи, вклучувајќи 11 различни услуги базирани на вештачка интелигенција. Некои од овие услуги тврдат дека го усовршуваат текстот за да му дадат академски тон, додека други пишување на цели есеи, вклучување цитати и вршење проверки за плагијат користејќи вештачка интелигенција.

Многу од овие алатки се чини дека се изградени врз постоечките large language models (LLM), користејќи прилагодени барања за извлекување на саканите одговори од чет-ботовите.

image-1

TikTok веднаш реагираше со отстранување на истакнатите видеа и забрана на сметки одговорни за кршење на нивните политики за рекламирање.

Портпаролот на TikTok појасни дека иако рекламите што промовираат апликации за вештачка интелигенција како ChatGPT се дозволени под одредени околности, тие не толерираат лажливи реклами што промовираат мамење.

Од друга страна, Meta не одговори на прашањата, а некои реклами наведени во извештајот останаа видливи на нивната платформа, иако неактивни.

Едно критично прашање сега се врти околу тоа како овие платформи се справуваат со присуството на потенцијално нелегални реклами. Вејл укажува на нејасноста на овие закони, нагласувајќи дека платформите како Meta и TikTok мора да донесат свои одлуки за степенот до кој ги спроведуваат овие законски одредби.

Теоретски, некои премногу општи закони би можеле потенцијално дури и да ги забранат AI системите за општа намена или образовните помагала.

Можни импликации од AI есеите    

Импликациите од овој проблем се значајни, имајќи предвид дека и учениците/студентите и давателите на овие проблематични услуги сé повеќе се свртуваат кон вештачката интелигенција.

Томас Ланкастер, специјалист за академски интегритет на Империал колеџ во Лондон, тврди дека „AI е стандардна технологија“, истакнувајќи го нејзиното зголемено присуство.

image-1

Додека AI продолжува да се интегрира во образованието, додека справувањето со ширење на услуги за мамење со вештачка интелигенција преку рекламирање може да се покаже како залуден потфат.

Една статија објавена на Fast Company сугерира дека употребата на AI за академско мамење е тешко да се открие со сигурност и да се запре, што предизвикува загриженост за интегритетот на образовните системи ширум светот.

Како заклучок, конвергенцијата на вештачката интелигенција и академското мамење на социјалните мрежи како што се TikTok и Meta ја нагласува потребата од заеднички напори за решавање на ова проблем. Како што напредува технологијата, обезбедувањето академски интегритет станува сè покомплексен предизвик, кој бара соработка помеѓу едукаторите, технолошките компании и креаторите на политиките за да се одржи кредибилитетот на образовните институции.

Истражувањето на Fast Company служи како почетен повик за будење за директно соочување со ова прашање, нагласувајќи ја важноста на образованието во дигиталната ера.

Како наставниците се справуваат со AI мамењето?   

Мамењето со AI ги вклучува оние студенти и ученици кои користат алатки или услуги за вештачка интелигенција за да мамат на тестови и испити, што претставува вистинска грижа за наставниот кадар.

Затоа, на пример, некои училишта и универзитети инвестираа во алатки за откривање плагијати кои би можеле да идентификуваат трудови или проекти генерирани со помош на вештачка интелигенција. Некои наставници решија да посветат поголемо внимание на квалитетот и доследноста на работата на учениците. Ненадејни подобрувања во пишувањето или значителен пресврт во стилот на пишување може да бидат показатели за употребата на вештачката интелигенција.

Покрај тоа, наставниците го преиспитаа дизајнот на зададените задачи за да ги направат помалку подложни на мамење со вештачка интелигенција. Создавањето задачи кои бараат критичко размислување, анализа и личен допир, наместо едноставно доставување информации, би можело да им отежне на учениците да користат вештачка интелигенција за мамење.

И конечно, училиштата и универзитетите јасно им ги соопштија своите политики за академски интегритет на студентите. Тие ги истакнаа последиците од мамењето со вештачка интелигенција и промовираа култура на академска чесност.

Сепак, има наставници кои целосно го прифаќаат користењето на LLM како што е ChatGPT во училницата, објави NPR.

Имено, Итан Молик, вонреден професор на Универзитетот Вартон во Пенсилванија, смета дека интегрирањето на ChatGPT во училницата не е нужно лоша идеја, нагласувајќи ја потребата луѓето и вештачката интелигенција да коегзистираат и да се прилагодат на променливиот образовен пејзаж.

„Вистината е дека веројатно не би можел да ги спречам дури и да сакам (…) На крајот на денот, ги учевме луѓето математика иако има калкулатори во светот“, рече Молик во интервју за NPR.

Постојат спротивставени ставови во дебатата околу употребата на ChatGPT во академската работа. За да се одржи академскиот интегритет, императив е секоја употреба на ChatGPT или слични AI алатки во академските задачи да биде транспарентно соопштена, а со тоа да се обезбеди правичност и чесност во образованието. Во спротивно, тоа се смета за повреда на академскиот интегритет и претставува измама.

Дали ChatGPT или други AI алатки им ги пишуваат задачите и проектите на учениците и студентите во Македонија?

Да. Се повеќе и кај нас се користи вештачката интелигенција за да се генерираат содржини кои им се потребни на учениците во образовниот систем и на студентите во нивната академска наобразба. Но, за тоа, колку станува збор за мамење, професорот Бранислав Геразов од Факултетот за електротехника и информациски технологии во интервју на истата тема, вели: „Многу тешко е да се провери затоа што досега студентите го имаа интернетот на располагање, можеа да земат работи од Википедија, од туторијали… И тука можеш со пребарување на интернет да видиш дали нешто е преземено. Но, ChatGPT преработува, прераскажува и дури и ако му го дадете истото прашање четири пати различен текст ќе ви направи и тој текст ги поминува алатките за утрдување на плагијати.“

Веќе е јасно дека ова е новото време кое го живееме, а тоа е предвесник и на други, уште помодени времиња кои се пред нас. Затоа, подобро е да изнајдуваме начини и модуси според кои вештачката интелигенција во образованието ќе ја користиме паметно, пред сé како алатка која ќе ни помогне уште повеќе да растеме во својот едукативен развој, при тоа зачувувајќи го истовремено својот личен чесен и образовен интегритет.  

Дење новинар, навечер поткастер. Не пишува со цел да ги импресионира читателите, туку да им ја разјасни темата.

Избор на уредникот

Prijavi se na novosti.